איך להפוך למאלף כלבים מקצועי?

לורה מולדובר

לורה מלדובר

עורכת תוכן ראשית, באז.

תוכן עניינים

אילוף כלבים הוא מקצוע הכולל הדרכה לכלבים לבצע התנהגויות או פעולות ספציפיות, לרוב בתגובה לפקודות ספציפיות. זה יכול לנוע מאימוני צייתנות בסיסיים, כמו ללמד כלב לשבת, להישאר או לבוא כשקוראים לו, לאילוף מתקדם יש כבר משימות ספציפיות, כמו חיפוש והצלה, עבודת שירות או ספורט תחרותי לכלבים. מאלפי כלבים עשויים לעבוד עם כלבים בכל הגילאים, מגורים ועד כלבים בוגרים, ועבודתם כרוכה לרוב בפתרון בעיות התנהגות, יצירת קשרים חברתיים עם כלבים וללמדם לקיים אינטראקציה מתאימה עם בני אדם ובעלי חיים אחרים.

למי מתאים לעבוד כמאלף כלבים?

אנשים שמתלהבים מבעלי חיים, במיוחד כלבים, מתאימים לרוב לעבוד בתחום אילוף כלבים. מקצוע זה דורש סבלנות, מיומנויות תקשורת מצוינות, הבנה מעמיקה של התנהגות בעלי חיים וגם רמה מסויימת של כושר גופני כדי להצליח להתמודדות עם כלבים אנרגטיים ולפעמים גדולים. כמו כן, כמובן חוסר פחד מעבודה בשטח ולכלוך 🙂

להיות מאלף כלבים פירושו גם התמודדות ישירה עם בעלי חיות מחמד, ולכן יש חשיבות גם ליכולות בינאישיות טובות והיכולת הדרכה. מאלף כלבים יעיל צריך להיות גם בעל יכולות פתרון בעיות, מכיוון שייתכן שיידרשו למצוא גישות שונות לאילוף כלבים בעלי טֶמְפֵּרָמֶנְט והתנהגויות משתנים.

המסלולים לקבלת הכשרה מקצועית

ישנן מספר דרכים להשיג הכשרה מקצועית והסמכות כמאלף כלבים. מאלפי כלבים רבים מתחילים את הקריירה שלהם בהתנדבות או עבודה במקלטים לבעלי חיים, בחנויות לחיות מחמד או במרפאות וטרינריות כדי לצבור ניסיון עם כלבים מגזעים וטמפרמטרים שונים. בנוסף לניסיון מעשי והסמכה מקצועית, ישנן תכניות וקורסים אקדמיים רבים בתחומים הקשורים להתנהגות בעלי חיים ופסיכולוגיה שיכולים לשפר את הידע והכישורים של מאלף כלבים.

שכר 

השכר למאלפי כלבים יכול להשתנות במידה רבה על סמך גורמים כמו מיקום, שנות ניסיון, התמחות וסוג האילוף הניתן. לפי נתוני אתר Alljobs, השכר החודשי החציוני למאלפי כלבים, (באתר נקרא "טיפול בבעלי חיים"), היה בסביבות 8,250 ש"ח לחודש. עם זאת, חשוב לציין כי מאלפים בעלי ניסיון רב או אלו העובדים בתחומים מיוחדים כגון אילוף כלבי שירות או שינוי התנהגות עשויים להרוויח הרבה יותר. מומלץ לבדוק את הנתונים העדכניים והמקומיים ביותר כדי לקבל פרספקטיבה מדויקת על המשכורות הנוכחיות.

כלים מקצועיים הנדרשים כמאלף כלבים

מאלפי כלבים משתמשים לרוב במגוון כלים כדי לסייע בעבודתם. אלה עשויים לכלול:

  • פינוקי אימון: פינוקים קטנים וקלים לעיכול יכולים לשמש כחיזוק חיובי במהלך אימונים.
  • קליקר: קליקר הוא מכשיר קטן שמשמיע רעש ברור, המשמש לסימון הרגע המדויק שבו כלב מבצע התנהגות רצויה.
  • רצועות ורתמות: משמשות לשליטה במהלך האימון, במיוחד בעת אילוף כלב ללכת כראוי או בעת עבודה במרחבים ציבוריים.
  • צווארוני אימון: אלה יכולים לנוע בין צווארוני אבזם פשוטים לצווארונים מיוחדים יותר כמו צווארוני ראש או רתמות ללא משיכה.
  • צעצועים: משמשים ככלי מוטיבציה או תגמולים במהלך ואחרי האימון.
  • משרוקית לכלב: יש מאלפים שמשתמשים במשרוקיות לכלבים לפקודות מרחק או כדי למשוך את תשומת ליבו של הכלב מבלי לצעוק.
  • ציוד זריזות: לאימון מתקדם, ניתן להשתמש בציוד כגון מנהרות, מקפצות וקונוסים.

אתיקה ולמידה מתמשכת

אילוף חיובי או אילוף ללא ענישה יכול להישמע נהדר. בפועל, הוא לא פותר בעיות. בכל חברה בר קיימא קיימת ענישה. למשל;

  • הורים לילדיהם. 
  • מורה לתלמידיה. 
  • שוטר לאזרח. 
  • וגם אצל חיות יש ענישה. 

ללא ענישה, שום חברה לא יכול להתקיים, ומה שכן יתקיים, זה כאוס, בלבול, וחוסר שליטה. 

ענישה היא לא אלימות. 

גם כשהורה נותן עונש לילדיו, הוא לא מכה אותם, אך עדיין הם יכולים לקבל עונש שיהיה להם מובן וברור בהתאם להתנהגות, בהתאם ליכולת ההבנה שלהם, ובהתאם לגילם. איך למשל? כשילד ירביץ לאבא שלו בזמן משחק, האבא פשוט ימפסיק את המשחק, ויסביר לו למה… זה עונש ללא אלימות. 

התפתחות

בנוסף, תחום התנהגות בעלי חיים מתפתח ללא הרף, ולכן חשוב למאלפי כלבים להתחייב ללמידה לכל החיים. ניתן להשיג זאת באמצעות הזדמנויות לפיתוח מקצועי קבוע, כגון סדנאות, סמינרים וקורסים, כמו גם להישאר מעודכן במחקרים עדכניים ושיטות עבודה מומלצות בתחום.

מה דעתם על התוכן? שתפו אותנו בתגובות >>

שווה לראות גם:

בית ספר לאילוף כלבים

יש לכם תקשורת מיוחדת עם הכלב? מתעניינים בכלבנות טיפולית או אילוף כלבים? מדובר בהחלטה חשובה שתלווה אתכם לאורך החיים האישיים עם הכלב ולאורך הקריירה (במידה

קרא עוד »
דילוג לתוכן