רשלנות רפואית – סימנים נפוצים

לורה מולדובר

לורה מלדובר

עורכת תוכן ראשית, באז.

תוכן עניינים

רשלנות רפואית מתרחשת כאשר רופא, בית חולים או ספק שירותי בריאות פוגעים בחולה על ידי חריגה מסטנדרט הטיפול שנקבע. רופאים ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות הם לעתים קרובות אנשי סוד ותומכים מהימנים. המטרה שלהם תמיד צריכה להיות לקדם את בריאותך ורווחתך, ולספק אבחון, ייעוץ וטיפול בכל מה שמטריד אותך. עם זאת, זה לא תמיד המקרה וכאשר מתרחשים אבחון שגוי, טיפול לקוי או רשלנות, זה יכול להיות הרסני עבור הקורבן. למרבה המזל, קורבנות ובני משפחה שנותרו בחיים יכולים להטיל אחריות על אנשי מקצוע רפואיים ומתקני בריאות כאשר מתרחשת רשלנות רפואית.

שוחחנו עם עו"ד שמואל קשיוב כדי להבין טוב יותר באילו מקרים עולה החשד שאכן נפלנו קורבן לרשלנות רפואית:

סימנים של רשלנות רפואית

הטיפול לא עובד – אם הטיפול אינו פועל כמצופה, זה יכול להיות סימן לכך שהמטופל אובחן בטעות. כאשר בעיה רפואית מאובחנת בצורה שגויה, המצב הרפואי בפועל יכול להמשיך להתקדם עקב היעדר טיפול יעיל. זה יכול להוביל לתופעות לוואי חמורות או להופעת בעיות בריאותיות אחרות ומתקדמות יותר. כמו כן, נטילת תרופות מרשם שגויות או ניתוח מיותר בגלל אבחנה שגויה עלולים לסכן את בריאותו של המטופל.

מצב קשה אובחן בבדיקות מעבדה בסיסיות בלבד – רופאים בדרך כלל לוקחים בדיקות דם, דגימת שתן או משתמשים בבדיקות מבוססות סריקה או הדמיה כדי לצייר תמונה רחבה יותר של מה שקורה בגוף המטופל. אי השלמת בדיקה יסודית, או הסתמכות על בדיקת אבחון בסיסית אחת או שתיים בלבד, יכולה להיות סימן לרשלנות.

נראה שהטיפול לא מתאים למצב – לרוב, תביעות רשלנות רפואית מקורן בטיפול שהוא הרבה יותר קשה ממה שהמטופל באמת צריך. יש להשתמש בבדיקות פולשניות ובפרוצדורות כירורגיות רק כמוצא אחרון כאשר שיטות או טיפולים שמרניים יותר ופחות פולשניים אינם אופציה.

הרופא לא מתייחס לחששות של המטופל – תפקידו של הרופא לספק למטופלים מידע מקיף על מצב מאובחן, אפשרויות טיפול או מידע כיצד למנוע מחלות או מצבים שהם עלולים להיות בסיכון לפתח. אם נראה שהרופא, ממהר, מוטרד ממשהו אחר או לא מסוגל להעניק למטופל תשומת לב מספקת, עלולה להיות בעיה.

קיבלת חוות דעת שנייה שונה – בכל פעם שהטיפול נראה דרמטי יותר ממה שמחלה או מצב צריכים לדרוש או אם רופא רושם תרופה "לכל החיים", מומלץ לקבל חוות דעת שנייה. אם חוות הדעת השנייה שונה מהראשונה ואז חוות דעת שלישית תואמת את השנייה, ייתכן שזה סימן שהרופא שלך לא עשה את עבודתו כמו שצריך.

מחסור בכוח אדם מביא לרוב להתנהגויות רשלניות שמעמידות את המטופלים בסיכון. כאשר יש לצוות הרפואי יותר מדי מה לעשות ומעט מדי זמן כדי לעשות את זה הם נוטים יותר לעשות טעויות במתן תרופות ולעתים קרובות מתקבלות החלטות שגויות אשר עלולות לגרום למטופלים לנזקים קשים.

נפלה טעות במהלך הטיפול או הניתוח – כאשר אי עמידה של רופא בסטנדרטים מסוימים של טיפול רפואי מוביל לפציעה נוספת, כאב, מחלה או מוות, יש לך זכות לפיצוי.

האם צריך להגיש תביעה?

כדי להתחיל בתביעת רשלנות רפואית, על הנפגע לבדוק אם בכלל קיים מקרה של רשלנות. עורך דין לרשלנות רפואית הוא לעתים קרובות משאב מצוין לעזור לאנשים פצועים להבין את מורכבות המצב שלהם. כדי לעמוד ברף הנדרש להוכחת תביעת רשלנות רפואית, אדם חייב להיות מסוגל להוכיח את הדברים הבאים.

קיומו של מערכת יחסים של רופא ומטופל

אדם אינו רשאי להגיש תביעה נגד רופא שהוא או היא שמע נותן ייעוץ רפואי או ספק רפואי מייעץ שלא טיפל בו ישירות. כדי שתתקיים טענה תקפה, יש להראות שקיים קשר בין הרופא למטופל

הרופא התרשל או התנהל בעצמו בצורה שאינה תואמת את סטנדרט הזהירות הנדרש 

עצם העובדה שפציעה או מחלה התרחשו כתוצאה מהטיפול שניתן לא מעידה בהכרח על רשלנות או התנהגות בלתי הולמת. על התובע להיות מסוגל להראות כי הרופא או האחות פעלו באופן שרופא אחר באותה מומחיות לא היה פועל באותן נסיבות.

הרשלנות או ההתנהגות הפסולה גרמו לפציעה

מכיוון שרוב נפגעי הרשלנות הרפואית כבר חולים או פצועים, לפעמים יכול להיות קשה להוכיח שפעולותיו של הרופא גרמו לפציעה (או למוות). לדוגמה, אם אדם סבל מכוויות קשות ומאוחר יותר התרחש מוות, גם אם הרופא התרשל בצורה כלשהי, יכול להיות קשה להוכיח כי מותו של המטופל היה תוצאה של פעולות הרופא ולא תוצאה של פציעות הכוויה עצמה. 

נזקים שנגרמו עקב הרשלנות הרפואית

גם אם רשלנות או התנהגות בלתי הולמת של רופא "יכולה" לגרום לפציעה, אם המטופל לא יכול להוכיח שהוא סבל בדרך כלשהי, התביעה אינה תקפה. אנשים שנפגעו יכולים להגיש תביעה בגין נזקים כמו כאב וסבל, פגיעה פיזית, אובדן שכר והוצאות רפואיות נוספות הנובעות מרשלנות או התנהגות בלתי הולמת של רופא או מוסד רפואי.

הגשת התביעה בזמן 

חוק ההתיישנות במדינת ישראל קובע שעליכם להגיש תביעת רשלנות רפואית תוך 7 שנים מהיום בו התרחשה הרשלנות. לחוק זה יש מספר סייגים כמו לדוגמה במקרים של רשלנות רפואית בטיפול בקטין או רשלנות רפואית בלידה ולכן גם אם חלפו יותר מ 7 שנים עדיין מומלץ שתפנו לעורך דין לרשלנות רפואית כדי לבחון את המקרה הספציפי שלכם. 

פיצוי בגין רשלנות רפואית

תביעות רשלנות רפואית כרוכות לרוב בפציעות לידה, טעויות ניתוחיות, טעויות תרופתיות, טעויות אבחון, הזנחה ובעיות חמורות אחרות. במקרים רבים, נפגעים סובלים מפציעות נרחבות שהן קבועות, משביתות או אפילו קטלניות. כתוצאה מכך, קורבנות ובני משפחותיהם מתמודדים עם חשבונות רפואיים הולכים וגדלים, אובדן שכר ועלויות אחרות.

כאשר מטופלים נפגעים עקב רשלנות או התנהגות בלתי הולמת של ספקים רפואיים, הם עשויים להיות זכאים לקבל פיצוי כספי לכיסוי עלויות אלו. כאשר התנהלותו של ספק שירותי הבריאות מחפירה במיוחד, ייתכן שגם חולים ובני משפחותיהם יוכלו לקבל פיצויים עונשיים.

עורך דין לרשלנות רפואית יכול לסייע לנפגעים לקבל פיצויים בגין אבדן שכר בעבר ובעתיד, חשבונות רפואיים הנובעים מהטעות, ציוד מיוחד או שירותי משק בית הנדרשים בגלל הטעות, הכאב והסבל ועוד.

רשלנות רפואית
רשלנות רפואית
רשלנות רפואית
5/5
רשלנות רפואית

מה דעתם על התוכן? שתפו אותנו בתגובות >>

שווה לראות גם:

מוצרי טיפוח טבעיים

מוצרי טיפוח טבעיים

הביקוש למוצרים נקיים, ירוקים וברי קיימא הולך ותופס תאוצה, וגם תעשיית היופי והבריאות לא נשארת אדישה לכך. עם המודעות ההולכת וגדלה לתופעות הלוואי הפוטנציאליות של

קרא עוד »

אבנים בכיס מרה

על פי ארגון הבריאות העולמי, כ-10% מהאנשים בעולם סובלים מאבני מרה. בישראל, כ-200,000 אנשים מאובחנים מדי שנה עם אבני מרה. שכיחות אבני מרה גבוהה יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן