ריהוט לבתי כנסת: יצירת מרחב של קדושה והשראה

לורה מולדובר

לורה מלדובר

עורכת תוכן ראשית, באז.

תוכן עניינים

ריהוט לבתי כנסת הוא חלק חשוב ביצירת חלל מסביר פנים ומעורר השראה למתפללים. באופן מסורתי, רהיטים לבית כנסת נוצרו מעץ והיו בעלי גילופים מפורטים המייצגים סמלים או סיפורים דתיים. כיום, ריהוט לבתי כנסת נע בין פריטי עץ מסורתיים לעיצובים מודרניים ואלגנטיים. מבחינת מה הפריטים שצריכים להיות, אז ישנם כמובן אלמנטים מרכזיים של ריהוט הנדרשים להשלמת תפאורה של בית כנסת. להלן המרכזיים:

בימה

הבימה היא הבמה המוגבהת עליה קוראים ספרי תורה במהלך התפילה. היא אמנם עשויה באופן מסורתי מעץ ומגולף בצורה מורכבת, אבל הבימה של היום עשויה להיות מינימליסטית יותר בעיצובה אך עדיין משרתת את אותה מטרה. היא משמשת בדרך אל הרב או החזן להנחות תפילות, לקרוא בקול מספרי התורה ולהתפלל.

ספסלי תפילה

ספסלי תפילה (הידועים גם כספסלי ישיבה) הם חלק בלתי נפרד מההכנה לתפילה במסגרת בית הכנסת. ספסלים עשויים להיות בנויים עם מסגרות עץ או מתכת, כמו גם ישיבה מרופדת ומשענות יד לנוחות נוספת. הספסלים נקראים גם מערכות ישיבה, כי הן נדרשות למלא מספר תפקידים: הן חייבות לאפשר מעבר נוח לבאים, ובמידה והן לא תפוסות, עדיף שיהיו מקופלים כי לרוב בתי הכנסת בישראל הם צפופים יחסית. כמו כן, הם נדרשים למידה של אורטופדיות שכן לבית הכנסת מגיעים גם לשיעורים ולמידה ממושכת ולכן הכיסאות צריכים להיות נוחים ולאשפר ישיבה ארוכה וממושכת.

ארון קודש לספר תורה

ארון הקודש מחזיק את כל ספרי התורה הקדושים, עם שתי דלתות הנפתחות המאפשרות למתפללים לגלות לראות את ספרי התורה על מדפים בתוכו. כאשר התורה לא נחשפת, הארון נשאר סגור ונעול, שכן ספר תורה הוא פריט יקר מאוד פני עצמו. מחיר ספר תורה בשוק מתחיל ב- 100,000 ₪ לספר תורה בסיסי ויכול להגיע ל- 130,000 ₪ ומעלה לספר תורה מהודר, ולכן ארון הקודש צריך לשמור עליו בביטחה. ארון קודש עשוי מעץ דק ולעתים קרובות יש עליו גילופים מורכבים או תמונות מצוירות ביד של סמלים דתיים או אירועים מהתנ"ל.

נברשות

בישראל שעות היום מאוד קצרות בעונת החורף, ולכן נהיה חשוב בשעה מאוד מוקדמת ולכן בתי כנסת חייבים תאורה טובה כדי לאפשר למתפללים להמשיך ולקרוא. לטובת העניין, בתי כנסת מתאבזרים בנברשות מסורתיות עשויות ברזל שימשו למטרה זו. עם זאת, לעתים קרובות ניתן למצוא גרסאות מודרניות עם עיצובים עכשוויים יותר וגימורים מגוונים כגון גווני ברונזה או כסף.

עמודי חזן

עמודי חזנים הם סוג של עמוד דקורטיבי המצוי בבתי כנסת רבים. בדרך כלל, העמודים ממוקמים באזור בימה ומשמשים כדי לסייע בהכנת תפילות. העמודים מעוטרים בדרך כלל במוטיבים פרחוניים, אותיות עבריות או סמלים אחרים המייצגים זהות יהודית וערכי רוח. לעתים קרובות הם משמשים כמוקדים במהלך תפילות ויכולים להפוך לתזכורת ויזואלית רבת עוצמה של המורשת והאמונה היהודית.

מחיצות

בבתי כנסת רבים משתמשים במחיצות לחלוקת החלל ולהפרדה בין עזרת נשים ועזרת גברים שעל פי ההלכה, לא אמורים להיות יחד בזמן התפילה כדי לא להסיח את הדעת ולאפשר להתרכז בלמידה. מחיצות אלו מעוטרות לרוב בסמלים או בעיצובים המסייעים ביצירת אווירה נבדלת בכל אזור. מלבד נושא ההפרדה, ניתן להשתמש במחיצות לתיחום אזורים לתפילה, לימוד  וכן אזורי ישיבה ופעילויות אחרות, בעיקר אם המחציות הן ניידות.

מה דעתם על התוכן? שתפו אותנו בתגובות >>

שווה לראות גם:

דילוג לתוכן