משאבת חלב והנקה – מה שאת צריכה לדעת!

לורה מולדובר

לורה מלדובר

עורכת תוכן ראשית, באז.

תוכן עניינים

כל אחת שחולמת להיות אמא או שכבר מתפתח בבטנה ולד קטן, מכירה את פעולת ההנקה הסובבת אותנו. בין אם ראית את אחותך מניקה או חברה, אישה ברחוב שיושבת להניק או בבית קפה, כל אחת משתמשת בטכניקות וטקטיקות שונות מבחינת ההנקה על מנת להתאים עבורה ולגרום לה להרגיש נוחות להניק בכל מקום. נשים רבות שמתקשות להניק בצורה מיטיבה או בוחרות שלא להניק, עברו להשתמש במשאבת חלב חשמלית או ידנית שמעניקה להן את חופש ההחלטה.

תהליך ההנקה

הנקה היא תהליך טבעי וביולוגי שבו האם מאכילה את התינוק ישירות משדיה. צורה זו של תזונת תינוקות נהוגה במשך אלפי שנים והיא ידועה בשל שלל היתרונות שלה הן לאם והן לתינוק.

תהליך ההנקה מתחיל במשחק גומלין מורכב של הורמונים, בעיקר פרולקטין ואוקסיטוצין. פרולקטין חיוני לייצור חלב, בעוד שאוקסיטוצין מסייע בשחרור של החלב משד האם. כאשר התינוק נצמד לפטמת האם, הגירוי גורם לשחרור הורמונים אלו, מה שמקל על זרימת החלב.

האמנות והמדע של שאיבת חלב אם

לפעמים, הנקה ישירה עלולה שלא להיות ריאלית בגלל סיבות שונות כמו לוח הזמנים של האם כאשר חוזרת לעבוד לאחר חופשת הלידה, מצבים רפואיים או קושי של התינוק להיצמד ולינוק חלב. במקרים אלה, שאיבת חלב אם הופכת לחלופה אידיאלית על מנת להימנע ממעבר לתחליפי חלב (תמ"ל).

שאיבה כרוכה בשימוש במשאבת חלב למיצוי חלב, אותו ניתן לאחסן ולתת לתינוק במועד מאוחר יותר. תהליך השאיבה מחקה באופן הדוק את תנועת היניקה של תינוק, ומעורר את אותה תגובה הורמונלית המקלה על ייצור וזרימת החלב אצל האם.

איך שואבים חלב ?

שאיבת חלב דורשת קצת הכנה ותרגול. להלן השלבים הכלליים המעורבים:

  • בחרי מרחב נוח ופרטי לשאוב.
  • נקי את הידיים ואת חלקי משאבת החלב.
  • מקמי את העוגן של משאבת השד מעל הפטמה שלך, ודאי שהמשאבה ממורכזת ונוחה על מנת שאת תרגישי נינוחה.
  • הפעילי את משאבת החלב בהתאם להוראות ההפעלה של המכשיר שקנית, ברוב המכשירים יש התאמה לעוצמות שאיבה כדי שתוכלי למנוע כאב בזמן השאיבה.
  • המשיכי לשאוב עד שזרימת החלב מואטת, בדרך כלל בין 15 ל-20 דקות לכל שד.

משאבת חלב חשמלית: עזר מודרני

בתחום משאבות החלב, דגמים חשמליים הפכו פופולריים יותר ויותר. משאבת חלב חשמלית אוטומטית, דורשת פחות מאמץ ידני ולעיתים מאפשרת שאיבה כפולה (שאיבה של שני השדיים בו זמנית), מה שיכול לחסוך זמן רב. חלק מהדגמים המתקדמים אפילו מציעים הגדרות הניתנות להתאמה אישית לרמת היניקה ומהירות, המאפשרות חוויה אישית ונוחה יותר. אם עדיין לא שמעת על משאבת ההנקה החדשנית של אנבלה הגיע הזמן שתכירי! נשים רבות מעידות כי המוצר הזה שינה את חווית השאיבה שלהן ספיר ע. מספרת: "הריון שני, בקודם שאבתי במשאבה אחרת וסבלתי. חיברתי את האנבלה ביום הרביעי לאחר הלידה ולא האמנתי שזאת מכונת שאיבה!!!", סופיה ב. מעידה כי "אני מצליחה לשאוב מנה גדולה ב8 דקות סך הכל משני הצדדים, ללא כאב, ללא חוסר נוחות. נתתי גם לחברה לנסות והיא התלהבה. משאבה מושלמת אני לא רואה את עצמי משתמשת במשהו אחר".

משאבת חלב חשמלית

התמונה נלקחה מתוך האתר של אנבלה

יתרונות וקשיים בהנקה

להנקה מספר יתרונות משמעותיים. עבור התינוק, חלב אם מספק תזונה מיטבית, מחזק את המערכת החיסונית ומקדם את הקשר עם האם. עבור האם, הנקה מסייעת לירידה במשקל לאחר הלידה, מפחיתה את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים ומחזקת את הקשר הרגשי עם התינוק.

עם זאת, להנקה יש גם כמה קשיים פוטנציאליים, כמובן תלוי באישה, בהיקשרות עם התינוק, בהצלחת התינוק להתחסר לשד האם ועוד גורמים נוספים בריאותיים ונפשיים. נוסף על כך, ההנקה יכולה להיות תובענית מאוד וגוזלת זמן, עלולה לגרום לאי נוחות או כאב, במיוחד בשלבים המוקדמים. אמהות עשויות להרגיש גם לחץ חברתי או סטיגמה סביב הנקה בפומבי או סביב הצורך להניק על מנת להתאים חברתית.

יתרונות וחסרונות של משאבת חלב

שאיבת חלב מציעה את היתרון של גמישות, מאפשרת לאחרים להאכיל את התינוק ונותנת לאם יותר חופש לחזור לעבודה או לפעילויות אחרות. בנוסף, גם נותן מענה כאשר הנקה ישירה אינה אפשרית או מאתגרת.

למרות היתרונות שלה, לשאיבה יש גם חסרונות. זה דורש גישה למשאבה, שעלולה להיות יקרה, ודורשת זמן לניקוי. בנוסף, חלק מהנשים עשויות להתקשות להשיג את אותה רמה של תפוקת חלב עם משאבה בהשוואה להנקה ישירה. עם זאת, קיימים בשוק משאבות מתקדמות, מותאמות יותר עבור האם הטרייה ותינוקה, מוציאות חלב כמעט באותה רמה של הנקה ישירה ומייצרות אווירה נעימה סביב התעסקות עם המשאבה והשאיבה. אל תתפשרו על פחות מזה! במקרים כאלו, האיכות ומחיר גבוה יותר עדיפים על מכשיר שאיבה זול.

הבנת התהליכים והשיקולים סביב הנקה ושאיבת חלב יכולה לעזור לאמהות טריות לקבל החלטות מושכלות התומכות בצורה הטובה ביותר בצרכים שלהן ושל התינוקות שלהן. ללא קשר לשיטה שנבחרה, מתן חלב אם מזין היא דרך יוצאת דופן עבור האם להתחבר לתינוקה ולטפל בו.

רוצים לקרוא עוד מאמרים בנושא לייף סטייל? לחצו כאן !

מה דעתם על התוכן? שתפו אותנו בתגובות >>

שווה לראות גם:

עגלת תינוק וטיולונים

עגלות תינוק וטיולונים

עגלות תינוק וטיולונים הן אביזרים חיוניים להורים צעירים.  הם מאפשרים לשאת את התינוק בנוחות ובבטחה במהלך פעילויות יומיומיות וטיולים. במאמר זה נסקור את ההבדלים העיקריים

קרא עוד »
דילוג לתוכן