מה חייבים לדעת כאשר מעסיקים עובדים זרים?

לורה מולדובר

לורה מלדובר

עורכת תוכן ראשית, באז.

תוכן עניינים

העסקת עובדים זרים אפשרית במספר תחומים, כמו למשל ניקיון, אך נפוצה בעיקר במקרים של עובדים זרים לסיעוד והשגחה. חולים סיעודיים, הזכאים לגמלת סיעוד מהמדינה ברמה של 4.5 שעות טיפול חודשיות ומעלה, רשאים להגיש בקשה לקבלת רישיון להעסקת עובד זר, וכך לקבל סיוע משמעותי מאוד. אם אתם צריכים רישיון כזה עבור בן/ת משפחה או חבר/ה סיעודיים, כדאי שתדעו מהם החובות שלכם כלפי עובדים זרים שאתם מעסיקים.

שכר מינימום

החוק קובע כי שכר של עובדים זרים, לא יהיה נמוך מ-5,300 ₪ לחודש (212 ₪ ליום, 29.12 ₪ לשעה). זהו שכר ברוטו, ממנו אתם יכולים לקזז הפרשות לביטוח והוצאות נוספות.

 מנוחה שבועית

אתם מחויבים להעניק לעובדים הזרים מנוחה, באורך של 25 שעות רצופות, פעם בשבוע. בדרך כלל המנוחה ניתנת בין מוצאי שבת לראשון בערב, כדי שעובדים זרים יקבלו את יום המנוחה המתאים לדתם ולדרך חייהם. החוק לא מאפשר המרה של שעות המנוחה בשכר, גם אם העובדים מבקשים.

מחלה

עובדים זרים מקבלים יום וחצי בתשלום, על כל חודש בו היו מועסקים, עד לצבירה מרבית של תשים ימי מחלה. 

חופשה

עובדים זרים זכאים לחופשה שנתית, אך לא יכולים לקבוע במועד היציאה לחופשה. אתם קובעים את המועדים, תוך התחשבות ברצון העובדים (כמה שניתן). ככל שהם ותיקים יותר בעבודה, מגיעים להם יותר ימי חופשה. אם עבודתם מופסקת, ויש להם יתרת ימי חופשה, הם זכאים לתשלום בגין אותם ימים.

עבודה ביום מנוחה שבועי או בחגים

עובדים זרים יכולים לבחור 9 ימים חג בשנה, על פי הדת שלהם או היהדות. בימים אלה עליכם לאפשר להם לצאת מהבית ולעשות כרצונם, ואתם לא צריכים לשלם להם. אם מסיבה מסיומת נאלצו לעבוד, יש לשלם להם שכר של 150%.

דמי הבראה

ברגע שעובדים זרים סוגרים שנה של עבודה אצלכם, אתם צריכים לשלם להם דמי הבראה. חישוב הסכום נעשה על פי שנות הוותק שלהם.

ביטוח רפואי 

עליכם לבטח את העובדים הזרים, במסגרת פוליסה של ביטוח רפואי, כבר מהיום הראשון של עבודתם.

ביטוח לאומי

קיימת חובה להפריש עבור עובדים זרים לביטוח לאומי, שיעור של 2% משכרם החודשי.

הודעה מוקדמת על סיום עבודה

שני הצדדים רשאים להודיע על סיום העבודה:

  • הפסקת עבודה מצד המעביד  – עבור ששת חודשים העבודה הראשונים, נדרש יום אחד לכל חודש עבודה. עבור ששת החודשים הבאים, נדרשים 6 ימים + 2.5 ימים לכל חודש. עבור תקופה של יותר משנה, עליכם להודיע על הפסקת עבודה חודש מראש.
  • הפסקת עבודה מצד העובד – עבור שלושת החודשים הראשונים, נדרש להודיע שבוע מראש. בתקופה של שלושה חודשים עד חצי שנה מרגע שהתחילו לעבוד, עליהם להודיע שבועיים מראש. מעבר לזה, הודעה מוקדמת צריכה להתקבל שלושה שבועות מראש. בתקופה זו, אתם יכולים להחליט על סיום ההעסקה, לשחרר את העובדים ולשלם להם את יתרת ההודעה המוקדמת.

פיצויי פיטורין  

אם עובדים זרים נשארים אצלכם יותר משנה, הם זכאים לפיצויי פיטורין. החישוב נעשה לפי שכר חודש אחד עבור כל שנת עבודה.

פנסיה

החל משנת 2008, אתם צריכים על פי חוק להפריש עבור עובדים זרים עבור פנסיה ופיצויים. בששת החודשים הראשונים אין צורך לבצע הפרשות, רק החל מהחודש השביעי. מכיוון שהם זכאים לכספי ההפרשות החל מרגע סיום עבודתם, אין טעם שיתרמו את חלקם להפרשות כמו בהעסקה רגילה. אם יפרישו, הם יקבלו את הכסף בחזרה עם סיום ההעסקה. לכן, רק אתם מפרישים עבורם.

אהבתם את הכתבה? karkoko

מה דעתם על התוכן? שתפו אותנו בתגובות >>

שווה לראות גם:

השקעה בזהב

על פי מומחים בעולם ההשקעות, השקעות זהב עתידות להעלות תשואות עודפות בכמה שנים הקרובות. ואין הסנדלר הולך יחף – אותם מנהלי השקעות משקיעים בעצמם בזהב,

קרא עוד »
דילוג לתוכן