אבנים בכליות – על התסמינים ודרכי הטיפול

לורה מולדובר

לורה מלדובר

עורכת תוכן ראשית, באז.

תוכן עניינים

אבנים בכליות הן בעצם משקעים מאוד קשים אשר עשויים ממינרלים ומלחים אשר נוצרים בכליות. תזונה, עודף של משקל, והרבה מצבים רפואיים שונים עם תוספים ותרופות מסוימים הם רק חלק מן המון הגורמים לאבנים בכליות. הדבר מצליח להשפיע על כל חלק וחלק שיש בדרכי השתן, מהכליות כמובן ועד לשלפוחית ​​השתן. לפעמים, האבנים נוצרות מתי שהשתן מתרכז, והוא מאפשר בעצם לכל המינרלים להתגבש ולהידבק יחד אחד אל השני. מעבר של האבנים יכול להיות מאוד כואב, אבל בדרך כלל האבנים לא גורמות לנזק שהוא קבוע אם הן מטופלות מוקדם. בהתאמה מלאה אל המצב, יש מצב שלא יהיה צורך ביותר מאשר נטילה של תרופות נגד כאבים והמון המון שתיה של מים בשביל להעביר את האבן כליה. במספר מקרים אחרים, אם האבנים ננעצות בתוך דרכי השתן, או שאם הן קשורות אל זיהום מסויים בדרכי השתן או גורמות אל סיבוכים, ייתכן שתצטרכו לקבוע טיפול והטיפול יהיה קצת פולשני.

התסמינים

בדרך כלל אבנים בכליות לא יגרמו אל תסמינים עד שהן יזוזו בתוך הכליה או יעברו אל השופכנים, אלה הם הצינורות המחברים בין הכליות אל שלפוחית ​​השתן. אם האבן נתקעת בתוך השופכן, היא עלולה לחסום את הזרימה של השתן יכולה לגרום לשופכן להתכווץ וללכליה להתנפח, דבר שיכול יהיות כואב מאוד. החולה יכול להיתקל בתסמינים כמו לדוגמא:

  • כאב חד וחריף בצד וגם בגב, מתחת אל הצלעות
  • כאב אשר מקרין אל הבטן התחתונה וגם למפשעה
  • כאב אשר מגיע בגלים והעוצמה שלו תנודתית
  • כאב או תחושה של צריבה חריפה בזמן מתן השתן
  • שתן בצבעים כמו, ורוד, אדום או חום
  • שתן עכור או שתן עם ריח רע ועוד.

הסיבות להיווצרת של אבנים בכליות

לאבנים בכליות לפעמים אין כל כך סיבה אחת שהיא הוודאית, גם אם יש מספר גורמים אשר עשויים להגביר את הסיכון. אבנים בכליות נוצרות מתי שהשתן מכיל יותר חומרים שהם מרכיבים גבישים, לדוגמא סידן, אוקסלט וגם החומצות האוריות, בגלל שהנוזל בשתן כמובן יכול לדלל. יחד עם זאת, בשתן יכולים להיות חסרים החומרים אשר מונעים מהגבישים להידבק זה אל זה, וככה מתקבלת סביבה שהיא אידיאלית בשביל היווצרות אבנים בכליות.

דרכי טיפול

רוב האבנים בכליות הן קטנות ולא דורשות שום טיפול פולשני. יש מצב שהאבן הקטנה תוכל לצאת לבד בעזרת:

  • שתייה – שתייה של שניים עד שלושה ליטרים מים ביום אחד תשמור על השתן שלכם מאוד דליל ועשויה למנוע כמובן היווצרות של אבנים.
  • טיפול תרופתי – הרופא צריך לתת לכם תרופה אשר תסייע בהוצאה של האבן מהכליה. הסוג הזה של התרופות אשר מכונה חוסמי אלפא, מרגיע בצורה רבה את כל השרירים בשופכן, והוא מסייע לאבן לצאת במהירות ובפחות כאב.
  • ריסוק אבנים בשיטה חוץ גופית – בשביל אבנים מסוימות בתוך הכליות, תלוי בגודל ובמיקום שלהם כמובן, הרופא עשוי להמליץ ​​לכם ההליך הזה. בשיטה הזאת משתמשים בגלי קול בשביל ליצור רעידות חזקות אשר מפרקות לגמרי את האבנים אל חתיכות זעירות אשר יכולות לצאת בשתן.
  • ריסוק אבנים מילעורי – ההליך זה כולל בתוכו ריסוק והסרה בצורה כירורגית של אבן כליה בעזרת מכשירים, כמו סיב אופטי וגם מצלמה אשר מוחדרים דרך חתך מאוד קטן בתוך הגב והם מאפשרים ריסוק של אבנים שהם גדולות מדי.

כיצד מונעים אבנים בכליות?

אנשים בעלי עבר של אבנים בכליות, הרופאים ממליצים להם בדרך כלל לשתות המון נוזלים בשביל לתת כשתי ליטר של שתן ביום. הרופא יכול לבקש מהמטופל שימדוד את התפוקה של השתן שלו בשביל לוודא שהוא אכן שותה מספיק מים.

מה דעתם על התוכן? שתפו אותנו בתגובות >>

שווה לראות גם:

מוצרי טיפוח טבעיים

מוצרי טיפוח טבעיים

הביקוש למוצרים נקיים, ירוקים וברי קיימא הולך ותופס תאוצה, וגם תעשיית היופי והבריאות לא נשארת אדישה לכך. עם המודעות ההולכת וגדלה לתופעות הלוואי הפוטנציאליות של

קרא עוד »

אבנים בכיס מרה

על פי ארגון הבריאות העולמי, כ-10% מהאנשים בעולם סובלים מאבני מרה. בישראל, כ-200,000 אנשים מאובחנים מדי שנה עם אבני מרה. שכיחות אבני מרה גבוהה יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן